۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۳

در جلسه موسسات قرآنی مازندران مطرح شد؛

فعالیت ۷۹۰۰ مرکز قرآنی/ یادواره شهدای قرآنی برپا می شود

فعالیت ۷۹۰۰ مرکز قرآنی/ یادواره شهدای قرآنی برپا می شود

ساری - هفت هزار و ۹۵۰ مرکز و موسسه قرانی و فرهنگی در مازندران فعالیت دارند که به اعتقاد متولیان امر فعالیت برخی از آنان نیازمند بازنگری است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها:  نشست هم‌اندیشی موسسات فرهنگی قرآن و عترت با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و باهدف تبیین برنامه‌ها و راهکارهای اصولی برای حمایت از طرح‌های قرآنی برگزار شد.

حمایت از ایده های نوین قرآنی، برگزاری یادواره شهدای قرآنی و اولویت قرار دادن فعالیت‌های تخصصی در حوزه موسسات مهم‌ترین مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پیش از ظهر سه‌شنبه در جلسه هم‌اندیشی موسسات قرآنی مازندران در ساری، بابیان اینکه فعالیت‌های حوزه قرآن از نوع کارهای دل‌نشین و جذاب است،  عنوان داشت: با توجه به هجمه‌های فرهنگی امروز، اثرگذاری فعالیت قرآنی برای توسعه فرهنگی و همه‌جانبه جامعه انکارناپذیر است.

 احد جاودانی بابیان اینکه برای داشتن فعالیت اثرگذار بایستی توسعه باورها، فرهنگ جامعه و اقتضای فرهنگ دینی را موردتوجه قرار دهیم، تا توسعه و پیشرفت حاصل شود، گفت: بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی به‌نوعی تداعی کهنه موازی کاری در اذهان عمومی هستند که باید به راین باور معتقد بود موازی کاری انرژی و نیرو را مصروف خود می‌دارد.

 جاودانی با اشاره به فعالیت معاونت قرآن و عترت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: با تشکیل این معاونت در دیار علویان تلاش داریم تا فعالیت‌های دینی و قرآنی به‌صورت ساماندهی شده و با برنامه‌ریزی مدون و جامع باهدف ورود قرآن به زندگی مردم انجام شود.

موسسات رشد کمی دارند

 وی بابیان اینکه تعداد موسسات قرآنی در استان خوب و قابل‌توجه است اما این موسسات برنامه و اثرگذاری مطلوبی ندارند، افزود: موسسات رشد کمی داشته اما به لحاظ کیفی رشد لازم را ندارند.

 جاودانی با اشاره به اینکه برخی موسسات در سطح استان فعالیت‌های درخورتحسین دارند اما همه موسسات در سطح کلان نتوانستند به‌صورت متوازن گام بردارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه طرح‌ها و ایده های تکراری در موسسات قرآن و عترت آفتی است که برخی از موسسات قرآنی را دچار روزمرگی نموده است .

 وی ابراز امیدواری کرد در سال ۹۵با فعالیت معاونت قرآن و عترت در این اداره کل ساختار موسسات، افتتاحیه‌ها، نحوه اعطای مجوز و محتوای کیفیت برنامه‌های موسسات قرآن و عترت با برنامه جامع و دقیق پیش رود.

 جاودانی بابیان اینکه تمامی موسسات، مراکز و نهادها و انجمن‌هایی که از ارشاد مازندران مجوز دریافت می‌کنند باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل فعالیت نمایند، تأکید کرد: این موسسات برای برنامه سال جدید بایستی بر اساس مفاد اساسنامه عمل نمایند.

 وی با اشاره به فعالیت هفت هزار و ۹۵۰مرکز زیرمجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نظیر کانون‌های تبلیغاتی، انجمن‌ها، موسسات، مراکز عرضه محصولات فرهنگی، گفت: نزدیک به دو هزار مجموعه زیر نظر ارشاد این استان با توجه به دریافت مجوز، فعالیت نمی‌کنند که نیازمند بازنگری است.

جاودانی بابیان اینکه بازخورد گرفتن مجوز و تأسیس موسسه و انجمن و... باید در جامعه و در بین مردم مشهود باشد، اظهار داشت: موسسات فرهنگی قرآن و عترت درزمینهٔ تخصصی شدن فعالیت‌هایشان تلاش کنند.

وی با اشاره به برگزاری هفته قرآن و عترت در بهمن‌ماه سال جاری از سوی معاونت قرآن و عترت این اداره کل، گفت: تمامی فعالیت‌های این هفته با ارائه برنامه و اجرا توسط بخش غیردولتی و با همکاری موسسات قرآنی برگزار خواهد شد.

یادواره شهدای قرآنی برگزار می شود

جاودانی بابیان اینکه در نیمه دوم محرم حسینی (آبان ماه سال جاری) اولین یادواره شهدای قرآنی در این استان برگزار می‌شود، تصریح کرد: مربیان، حافظان، قاریان و دیگر فعالین قرآنی که در دوران دفاع مقدس از جان شیرین خویش در دفاع از میهن اسلامی گذشتند، معرفی و تجلیل می شوند.

وی خواستار برگزاری جلسات هم‌اندیشی موسسات قرآنی در سایر شهرستان‌های استان شد و گفت: موسسات در یک یا چند شهر استان متمرکز نشود بلکه به‌تناسب جمعیت و اهمیت موضوع کار فرهنگی قرآنی همه شهرها با اولویت‌بندی تأسیس شوند.

جاودانی خواستار ارائه برنامه باقابلیت اجرا از سوی موسسات قرآن و عترت به معاونت قرآن و عترت این اداره کل شد و افزود: موسسات قرآنی که با مجوز ارشاد فعالیت می‌کنند به‌نوعی موسسه انتفاعی محسوب می شوند و برای ادامه فعالیت باید درآمدزا باشند چراکه فعالیت‌های وابسته به دولت، با توجه به عدم اعتبار کافی از سوی دستگاه‌های فرهنگی پایدار نخواهد بود.

وی بابیان اینکه ۲۷دستگاه فرهنگی در کشور فعالیت می‌کنند و میزان اعتبار که به ارشاد تعلق می‌گیرد اندک است، تأکید کرد: موسسات قرآنی با به‌کارگیری ابزار هنر و پژوهشی برای بقای موسسات و ادامه فعالیت‌های اثرگذار، فعالیت‌های درآمدزا داشته باشند.

محمد فوقی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران نیز، با اشاره به فعالیت‌های شایسته و قابل‌تقدیر برخی موسسات قرآنی این استان، گفت: بررسی نقاط قوت و ضعف و راهکارهایی بقا و آینده موسسات قرآنی در دستور کار معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران لحاظ شده است.

فوقی با اشاره به اینکه بیمه فعالان قرآنی از مطالبات به‌حق فعالان این عرصه است، عنوان داشت: تاکنون پرونده بیمه یک هزار و ۷۶۵فعال قرآنی این استان بررسی و اقدامات لازم جهت برقراری بیمه آن‌ها صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه بحث عوامل اجرایی موسسات قرآنی به خود موسسات مرتبط است، خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه بیمه فعالان قرآنی این است که هنرمندان قرآنی در این مهم دیده نشدند.

فوقی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های هنری جهت جذب بیش‌ازپیش مردم به فعالیت‌های قرآنی، گفت: موسسات قرآن عترت برای تخصصی شدن فعالیت‌ها تلاش نمایند.

 وی، فضای مجازی، خانواده، سبک زندگی دینی، حفظ قرآن، مشاوره قرآنی و ساخت فیلم‌های قرآنی را نمونه‌هایی از اولویت‌های فعالیت‌های تخصصی در حوزه قرآن و عترت برشمرد.

فوقی با اشاره به برگزاری هفته قرآن و عترت در بهمن‌ماه جاری و اینکه برنامه‌های هفته قرآن و عترت در همه شهرستان‌های استان مازندران برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که برگزاری هفته قرآن و عترت زمینه گسترش و احیا برنامه‌های قرآنی این استان را فراهم آورد.

وی با اشاره به برگزاری اولین یادواره شهدای قرآنی در این استان، گفت: با توجه به تشکیل معاونت قرآن و عترت در دستگاه فرهنگ و هنر این استان اقدام به شناسایی و معرفی شهدای قرآنی اعم از معلمین، حافظین، قاریان، موذنین در دستور کار جامعه قرآنی مازندران قرارگرفته است.

 فوقی بابیان اینکه ثبت‌نام چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در سطح موسسات و مراکز فرهنگی قرآن و عترت این استان در حال انجام است، خواستار همکاری جهت مشارکت حداکثری همه اقشار جامعه از سوی موسسات قرآنی استان شد.

 وی همچنین با اشاره به برنامه‌های پیش رو این معاونت در آینده نزدیک، گفت: به‌زودی نحوه خرید تجهیزات، خرید و یا اجاره اماکن موسسات قرآنی و شرایط و میزان مشارکت ارشاد مازندران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فوقی یادآور شد: دستاوردهای قرآنی موسسات قرآن و عترت مازندران  در قالب نمایشگاه هم‌زمان با هفته قرآن و عترت ارائه خواهد شد.

کد خبر 2921893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha